Schuifpui die eerst naar voren komt weerstaat elke storm | Artikel in Cobouw

27 januari 2021

Een schuifpui die de deur niet eerst een stukje optilt bij het openen, maar naar voren komt. Daarmee wordt gemakkelijk aan de BENG-eisen voldaan. Bovendien is hij toepasbaar in de hoogste woontorens aan de kust. Het had wat voeten in aarde, maar ramen- en kozijnenbouwer Van de Vin heeft de primeur.

Ook de nieuw ontwikkelde afdichting van Deventer Profielen en een laagreliëfdorpel van Holonite vonden daarin een plekje.

De innovatie van de Brabantse kozijnenbouwer vergt in eerste instantie heel ander beslag. Van de Vin liep daar twee jaar terug tegenaan op een vakbeurs in Duitsland. Producent Roto toonde daar een nieuw mechanisme dat schuiframen en deuren niet eerst een stukje optilt maar naar voren haalt voordat het opzij wordt geschoven. Dat vraagt niet alleen minder kracht bij het openen, in principe zijn daarmee ook hogere afdichtingswaarden te halen. Omdat alle afdichtingen zich in hetzelfde vlak bevinden.

Mechanisch werkte het, maar nu ging het erom er een duurzaam houten kozijn bij te ontwerpen waarin de verwachte voordelen van het systeem ook praktisch goed tot hun recht kwamen. Optimistisch ontwierp de eigen engineeringafdeling een houten kozijn, waarin ze het nieuwe beslag wisten onder te brengen. Compleet met alle sluitpunten op de vier raamstijlen. Ook de nieuw ontwikkelde afdichting van Deventer Profielen en een laagreliëfdorpel van Holonite vonden daarin een plekje.

Tot 110 meter hoogte aan de kust

Het nieuwe kozijn is gecertificeerd volgens Komo-klasse 9a. Dat is de hoogste klasse en het betekent dat de schuifpui kan worden toegepast tot 110 meter hoogte aan de kust (windgebied 1). Verder landinwaarts, bijvoorbeeld in de regio Eindhoven waar Van de Vin is gevestigd, kan het zelfs tot zo’n 300 meter hoogte worden toegepast. Het kozijn is leverbaar in mahonie sapeli en in Finti, thermisch gemodificeerd hout uit Scandinavië.

Het eerste kozijn, getest in het geaccrediteerde lab van Roto in Duitsland kwam echter al snel terug. Bij de gestandaardiseerde tests om wind- en waterdichtheid te meten, kwam er veel sneller dan gedacht water langs de constructie. De 600 Pascal overdruk, noodzakelijk voor toepassing in windgebied 1, haalden ze bij lange na niet.

Weddenschap

Directeur Piet van Loenhout liet het plan vervolgens een keer tussen neus en lippen door vallen bij hoogleraar bouwfysica Bert Blocken van de TU Eindhoven, die hij kende van eerdere projecten. Die deed hem meteen wat suggesties aan de hand om de lucht- en regendichtheid bij de hoogste winddrukken te borgen. Maar zijn voorstellen waren best ingrijpend en werden enigszins eigenwijs ook in een tweede testversie niet direct allemaal meegenomen. Blocken lachte in zijn vuistje, want hij en Van de Vin hadden gewed om een fles champagne dat het niet zou lukken op de manier die de kozijnenbouwer nu voor ogen had. De mensen in het lab van Roto waren echter vrij uitvoerig in hun terugkoppeling en gaven de engineers van Van de Vin voldoende aanknopingspunten om een nieuwe poging te wagen. Van Loenhout: “Dat was natuurlijk ook in het belang van Roto zelf, dat een launching customer zocht voor haar nieuwe beslag, dat echt breekt met de gebaande paden in de wereld van de schuifpuien.”

Poging twee strandde echter ook. Wederom drongen er royaal voor de beoogde 600 pascal overdruk waterdruppeltjes door het kozijn. Toen beseften de ontwikkelaars dat er niks anders op zat en dat ze echt alle aanwijzingen van Blocken ter harte moesten nemen. Hoe ingrijpend die ook waren.

Drukvereffening

Blocken hamerde er volgens hoofd bedrijfsbureau Frank Jansen vooral op om kamers en afvoergootjes in het kozijnprofiel onder te brengen. “Alles draaide om drukvereffening en snelle afvoer van eventueel vocht voordat het helemaal door het kozijn heen dringt. Een raam of kozijn is namelijk nooit 100 procent lucht- en waterdicht. Bij een overdruk van 600 pascal staan zelfs triple-ruiten behoorlijk bol en kruipt er gemakkelijk water langs de rubbers. Toen we het minutieus modelleerden in Revit zagen we plots hoe het werkte en dat Blocken het bij het rechte eind had. Dat werd bevestigd in het laatste laboratoriumonderzoek waar de aangepaste pui met vlag en wimpel de voorgeschreven tests doorstond.”

Je hebt profielen en je hebt profielen.

Lage sluitdruk dankzij nieuw schuim

Steeds groter wordende ramen en deuren vragen om nieuwe afdichtingsprofielen. Anders zijn ze niet meer met de hand te sluiten. Je hebt profielen en profielen

De champagnefles die op het spel stond is inmiddels door Blocken en het ontwikkelteam van Van de Vin soldaat gemaakt. Het was er zelfs meer dan één. En als het aan Van Loenhout ligt volgen er komende tijd nog een paar. Want nu is hij zelf op zoek naar een launching customer voor de VinSlide.

Makkelijk voldoen aan BENG

Er zijn gesprekken gaande met bouwers van conceptwoningen. Het hoeft namelijk niet per se de hoogste woontoren in Rotterdam te zijn waar de nieuwe schuifpui wordt toegepast, al zou dat natuurlijk leuk zijn. “Maar het kozijn bewijst ook zijn meerwaarde in lagere woongebouwen en grondgebonden woningen. Het is misschien niet het allergoedkoopste systeem, maar het kan in zijn segment qua prijs de concurrentie goed aan. Je voldoet er namelijk ook makkelijk mee aan de BENG-eisen. En omdat het een drempel van amper 20 millimeter oplevert, de helft van de gemiddelde hefschuifpui, biedt het ook nog eens heel gemakkelijk toegang tot de buitenruimte. De schuifpui is daarmee ook heel geschikt voor seniorenwoningen.” Van Loenhout gaat er daarom vanuit dat hij snel weer bij de slijter langs moet.