17 oktober 2017

Selficient wint de publieksprijs van de Solar Decathlon 2017

Met trots willen willen wij u via deze weg laten weten dat Selficient op de zevende plaats is geëindigd tijdens de Amerikaanse duurzaamheidswedstrijd Solar Decathlon. In de finale van de Solar Decathlon, bekend als de ‘Olympische Spelen’ van de duurzaamheid, streden elf internationale universiteiten tegen elkaar om de felbegeerde titel ‘Winner of the Solar Decathlon 2017’. De teams namen het in Denver twee weken lang tegen elkaar op, waarbij zij punten konden scoren op de categorieën: energie, engineering, architectuur, water efficiëntie, innovatie, communicatie, homelife, marktpotentieel, gezondheid & comfort en huishoudelijke apparatuur.

PUBLIEKSPRIJS
Op de laatste dag van het evenement werd het Nederlandse team beloond met de publieksprijs. Met maar liefst 2000 stemmen wist het team de ‘People’s choice award’ binnen te slepen. Ondanks dat de studenten van de hogeschool voor het eerst meededen met de wedstrijd, wisten zij een knappe prestatie neer te zetten en verscheidene awards binnen te halen.

CONSULAAT

De reis naar Amerika kende, zoals u wellicht al weet, de nodige tegenslagen. Het verschepen van het huis werd gehinderd door maar liefst twee orkanen. Deze tegenslagen weerhielden de studenten van team Selficient er niet van deelprijzen te winnen in de categorieën Marktpotentieel (2e) en Water (3e). Ook wisten de studenten flink te scoren op de deelcategorieën architectuur en homelife. Ook met engineering en innovatie liet het team een goede indruk achter bij de jury. .

2D MODULAIR
Het belangrijkste aspect van het ontwerp is de modulariteit. De gestandaardiseerde elementen zoals het frame en het dak vormen de basis. Door die basiselementen is het mogelijk om onderdelen vast of los te koppelen, wat het huis gemakkelijk aanpasbaar maakt. Het woonhuis groeit mee met de woonwensen van de bewoners en door middel van massaproductie kunnen de basisonderdelen voordelig op de markt komen. Op deze manier is Selficient een duurzaam, innovatief en betaalbaar huis voor alle sociale klassen. Van de 100 haalbare punten, wist het team 80 punten binnen te slepen voor het architectonische vertoon en het aanpasbare concept.

MARKTPOTENTIEEL

De jury noemde het concept ‘passend bij de wensen van de doelgroep’. Ook zouden de kosten haalbaar zijn voor verschillende sociale klassen. Hoe het huis in kan spelen op het wisselende Amerikaanse klimaat, werd in het bijzonder nog genoemd. De energiezuinigheid en de toegevoegde waarde voor de huizenmarkt werden hoog beloond met de tweede prijs.

Bron: team Selficient Woning Hogeschool Utrecht